Avdelning Citrin V44-50 Språk och kommunikation

I arbetet med att skapa böcker utgick vi främst ifrån målet :  “Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla: ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften.” (LPFÖ 2018) 

Vi erbjöd att barnen se sig som språkande individer både i tal och skrift. Detta ser vi genom att barnen gärna vill skapa berättelser där de får berätta om önskningar eller händelser för oss vuxna och andra barn. Barnen lyssnar även på sina egna berättelser om och om igen med hjälp av Kattalo både i skapande processen för att motivera sig själva, men också för att låta andra barnen få ta del av vad de har skrivit.  I skapandet av berättelser möjliggör det för barnen att få höra rätt meningsuppbyggnad såväl som att prata och fantisera tillsammans med andra och lära sig många nya ord. Barnen har fått verbalt berätta för en vuxen vad de vill förmedla. Den vuxne har sedan skrivit ner det barnen vill förmedla på korrekt svenska på ett papper. Barnet har sedan tittat på pappret och letat upp bokstäverna i Kattalo. För att på så sätt både komma på sin egen berättelse såväl som att skriva den och även illustrera bilder till den. Barnen får en förståelse för vad är ett ord, det är något som består av bokstäver som vill berätta något. De förstår att mellanslag / mellanrum mellan orden behövs för att orden ska uttalas korrekt med hjälp av Kattalo. Barnen lär sig också bokstävernas ljud såväl som hur bokstäverna ser ut.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.