Safir Mars

Safir.
Månadsbrev Mars.

Vi har under Mars månad lagt ytterligare fokus på Språk och kommunikation genom att fokusera på alfabetets bokstäver. Hur ser bokstäverna ut? Hur låter de? Hur kan de formas och kombineras för att förmedla budskap? 

För att hitta svar på dessa frågor har vår undervisning erbjudit barnen att arbeta med bokstäver på många olika vis. Vi har tillverkat lera och tryckt bokstäver, vi har skrivit bokstäver, tecknat bokstäver. Genom digitala verktyg har vi letat bokstäver genom att programmera en beebot. Vi har även arbetat med qr-koder där vi scannar vårt alfabet och får se en kort film som belyser bokstavsljudet och saker som börjar på vald bokstav. 

Barnen har visat intresse för bokstäverna i sitt namn och i kompisarnas så vi har erbjudit material i ateljén till skapande av sin och andras namnbild. 

På golvet på avdelningen finns även alla barnens namn så de dagligen erbjuds möjlighet att leta efter sin namnbild. 

Lpfö18: ”intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap”

Vi har även besökt sporthallen i blandade grupper, detta som en del i förberedelsen inför skolan. Motoriken övas då kroppens alla muskler får arbeta 😊

21/3 var det ”Rocka sockorna- dagen” vilket var ett bra sätt att ta upp arbetet med allas lika värde. Vi erbjöd barnen att färglägga sin egen socka och klippa ut den, finmotoriken övas. Sockorna hänger i taket på avdelning Safir och barnen pratar ofta om dom och vad de står för. Allas lika värde. Diskussioner om våra likheter och olikheter belystes extra under hela veckan. Som ett barn sa, ”solros och ros är olika men bägge är blommor”. Vi målade även våra fönster i hallen. Barnen visade stort samarbete och stor glädje. Snart är det vår.


Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.