Månadsbrev Januari

Alla avdelningar på Äventyrets förskola har i Januari dansat ut julen, och gjort det fint i våra gemensamma uteförråd. Vi har i förråden också satt upp bilder där det står och visar vart sakerna i förrådet ska vara. Detta gör det mycket lättare för barnen att städa men skapar också möjlighet för barn att kommunicera med hjälp av bilder. Vi har även utvecklat vårt bildstöd inne i matsalen.  Vi har också varit iväg på en hel del utflykter till lekplatsen, motorik-bana, biblioteket och sporthallen. 

 

Citrin

Vi har nu i januari startat upp vårt arbete med språk och kommunikation. Detta har vi gjort genom att erbjuda barnen att rita sina egna ansikten, eller någon annans ansikten. Medans barnen ritar har vi benämnt de olika kroppsdelarna, och pratat om färger. Att vi ser olika ut men är ändå lika mycket värda. En annan vecka har vi  istället erbjudit barnen att rita sin favoritmat och benämnt kniv, gaffel, glas, tallrik och pratat om vad barnen gillar att äta och att alla gillar att äta olika saker. Under dessa veckor har vi dessutom läst bokstavsböcker, läst böcker på pollyglutt och verkliga böcker, dans och kreativt byggande med lego samtidigt som barnen har fått se på legofilmer. Det är väldigt häftigt och inspirerande för barnen att bygga med lego samtidigt som de ser det på filmen. Detta skapar många möjligheter till att samtala, samspela och hjälpas åt. Vi lär oss många nya ord och har roligt tillsammans. Vi har också låtit barnen rösta på vad de vill göra på pausen. De får välja mellan exempelvis 3 olika aktiviteter och sedan räknar vi rösterna. 

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld, ( ss 13 Läroplan för förskola 2018)

 

Safir språk och kommunikation

Vi fortsätter fortfarande att ge möjligheter och öppna dörrar för barn och motivera dem att kommunicera och utveckla sitt språk.  Genom att leka i grupp ger det möjligheter för barnen att uttrycka sina åsikter och testa olika roller mellan dem, vilket stärker deras självförtroende.

Kaninen Calendos följer med ett av barnen hem och barnet berättar sedan om natten de tillbringat tillsammans i grupp. Här får vi fina tillfällen med öppna frågor som skapar en dialog med barnet mellan hens kompisar.  Vi tar tillfället i akt att presentera lite information med hjälp av händelserna som hände barnet och kaninen, till exempel att han träffade en kanariefåger.  Här får vi möjlighet att se bilder och förklaringar på fågelarter.

Vi har också började räkna på flera olika språk tillsammans för att lära oss att det finns olika språk och kulturer. Det är bra att veta om olika språk och kulturer  och att alla barn får möjligheter att testa sitt språk inför andra och utveckla sitt förtroende för sina förmågor .  Vi kunde göra många aktiviteter som att gå till sporthall och promenera i den friska luften.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.