Under april har vi fortsatt med temat Petter och hans fyra getter som en del av att utveckla barnens språk- och kommunikation. Vi har gjort Murre Svart som är Petters katt då vi använt oss av olika material som papperstallrikar, paljetter, garn och limpistol. Barnen har också fått brev av geten gul som vanligtvis är julbock varje jul. Nu skulle han hjälpa påskharen i påsk. Han ville att vi skulle göra det påskfint på förskolan. Vi har ritat målarbilder på ägg, kycklingar och harar och gjort kycklingar med färg och handavtryck som vi satt upp på väggen. Vi har också ritat olika mönster på riktiga ägg.
Barnen visar stort intresse för bokstäver. Enligt läroplanen ska förskolan ”ge varje barn förutsättningar att utveckla intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap”. Barnen skriver gärna egna bokstäver när de ritar. Vi har också bokstäver i form av klistermärken som barnen gillar. När vi har påskpysslat har de tränat på att skriva Glad påsk med penna eller klistermärken.
Under april har vi varit på biblioteket och lånat nya böcker. Vi har pratat om våren och tittat på vårtecken i naturen. Vi tittade även på videungar och plockade vitsippor som vi tog med till förskolan. När vi var på promenad gick vi förbi endel barns hus och vi pratat att vi kan bo i olika hus några bor i lägenheter och andra i små hus. Vi återkopplade till arbetet med Petter och hans fyra getter och det brev vi fick av Murre Svart då barnen har ritat sitt hus eller gjort av mjölkkartong för att visa Murre Svart hur våra hus ser ut.