Safir April

Safir 

Månadsbrev April

Under April månad har vi pysslat massor inför påsken. Vi har erbjudit barnen olika skapande aktiviteter såsom flip-ägg, där både koncentrationen och finmotoriken övas genom att vi klipper och klistrar och målar innanför linjerna. Garnbollar har funnits som en station på vår avdelning. Av dessa bollar som barnen skapade blev det många olika fantasifulla saker. Någon sydde dit sin garnboll på mössan som en toffs, en annan blev en katt som lekte med sin boll och att jonglera var även roligt.

På vår avdelning fanns det plötsligt massor av kokade ägg en dag så då passade vi på att leka en ägglek inför påsk där vi övade oss på att rulla så långt vi kunde. De ägg som klarade sig igenom leken tog vi och målade med målarfärg och dessa blev fint påskpynt på vår avdelning.

Barnen har fått flera möjligheter att testa sin kreativa sida 🙂 

Vi har även lyssnat på en saga om en hare där vi fick möjlighet öva oss på prepositioner såsom på, under, i, bakom mm. Möjligheter till ökat ordförråd och att lära sig vad olika färger heter gav även sagan möjlighet till. Sagan visualiserades genom bilder för varje mening. Barnen fick möjlighet att genom bilderna till sagan återberätta vad sagan handlat om. Vi har även denna månad en bok till fruktstunden där alla barn får möjlighet att lyssna på en uppläst saga varje dag.

Barnen har erbjudits att pärla sina bokstäver som ett fortsatt arbete med vårt alfabet. Vi skannar qr-koder och lyssnar på bokstavsljud innan maten och vi tecknar även bokstäverna. Det är kul att se att så många tecknar sina bokstäver. Då vi upplevt att intresset att för bokstäver och djur är stort har vi en iPad till barnen som de använder och scannar själva. Scannar de bokstäver får de höra bokstavsljud och scannar de djur får de hör hur djuret låter. Vi har även byggt hus och miljö till leksaks djuren vi har på vår avdelning och detta kommer vi att fortsätta med då barnen visade intresse för detta. 

 

För att tydliggöra för barnen att de är med och bestämmer har vi pratat om demokrati och vi använder oss ofta av att rösta tex röstar vi om vilken paus ska vi ha eller vilka som vill vara inne eller ute.  

Vi har även pratat om hur en bra kompis är och vi ett tillfälle gjorde vi detta genom att dela frukt. Hur gör man för att en stor honungsmelon ska räcka till alla? Räcker det att bara skära melonen en gång eller hur många gånger måste vi skära? Är det okej om bara de vuxna får?

Vi kom även in på matematik genom att vi tillsammans räknade, funderade och kom fram till ett gemensamt svar. När vi delat melonen upptäckte vi att den hade kärnor i sig och de tyckte barnen att vi inte kunde äta så då fick de frågan om vad vi skulle göra med dessa? Slänga var det många som svarade vilket är något vi oftast gör. Men några började prata om att de går att lägga i jorden så visst måste vi testa detta. Så sagt och gjort så planterade vi kärnorna och vet ni vad, det växer melon hos oss nu 🙂 Barnen har full koll på att varje fredag måste vi vattna och de tittar till melonen varje dag och pratar med den. 

I och med samtal om att slänga gick vi även till våra soptunnor och sorterade de skräpet vi hade i vår ateljè. Samtal med barnen visade att man behöver inte slänga allt utan några saker fick följa med tillbaka till gården och användas på ett nytt sätt. 

I Maj kommer vi att jobba i tre olika grupper 

  • Hemma
  • Utflykt
  • Skog

Så barnen möter tre olika aktiviteter under sin vecka.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.