Äventyret område matematik.

  • Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla: förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta. (2018 lpfö)

Vi har erbjudit barnen många olika undervisningssituationer för barnen att utforska begreppet matematik. Vi har jobbat med volym genom vår makaronrestaurang. Vi har jobbat med att mäta och väga med hjälp av våg, och olika mätningsmaterial så som linjal och tumstock. Vi har även arbetat med mönster och att sortera med hjälp av olika estetiska arbetssätt.
På torsdagar brukar vi gå iväg antingen till sporthallen, pulkabacken, lekplatser, tågstationer, bibliotek etc. Detta med syfte att skapa förutsättningar för barnen att lära känna sin närmiljö, samhällsfunktioner och ta del av det lokala kulturlivet. Barnen får också möjlighet att aktivt delta i samhället och får ett växande ansvar och intresse för hållbar utveckling. (lpfö 2018)

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.