Citrins månadsbrev


Nu ska vi säga hejdå till kalendeus  som var en del av språk och kommunikation,  kalendeus tackar alla barnen och deras föräldrar och gav dem en presenter för att de tog hand om honom och var så snälla.

Under den här perioden har vi fokus på matematik. Vi räknade på olika språk, vi har lärt oss olika former så som kvadrat, cirkel, rektangel, triangel, och oval. Vi lär oss olika matematiska begrepp genom att mäta, volym ,räkna och väga, pussla, forma former med lera.

 

Vi skapade olika aktiviteter ute som att leta efter en form eller format snö och måla, och hitta siffror på gården. Vi har gått ute i samhället och leta efter siffror och former. Där ser barnen siffror på olika ställen som exempelvis på bilar, på husen, på klockan. Vi lär oss att allt som man ser kan man koppla till de matematiska formerna som fönster som ser som kvadrat.  Har ni sett några former?

Vi gör slime med barnen, där fick de mäta hur mycket ingredienser vi behöver. Barnen har också lekte vattenlek och utforskat volym, genom att mäta vatten.

Vi besökte biblioteket och barnen hade Vernissage med sina böcker som de har skapat via kattalo.  Barnen fick fika på Vernissagen med popcorn och juice och lyssna på en boken Gruffalo.

Nu när f-klass närmar sig kommer vi att blanda mellan safir och Citrin. Vi har därför en ny processvägg som finns i rummet mellan safir och citrin (lila rummet). Vi kommer samlas tillsammans här för att sedan erbjuda barnen lek både inne på citrin och safir. Kom gärna in och titta i våran nya miljö.

Fokusord kopplat till området:
Siffrorna  0-20
former: kvadrat, cirkel, triangel rektangel etc.
beskrivande ord : liten, mellan, stor, kort och lång, bred och smal, först och sist m.m
Längd, centimeter, decimeter, meter.
Volym Matsked, dl, L,
Vikt, kilo, gram
Lägesord (på, i, under, framför, bredvid, och bakom )

Mål Lpfö 18:
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla: förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta.

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.