Hej alla Vårdnashavare här kommer det lite information vad vi har gjort nu på de olika avdelningarna. Självklart har vi gjort mer än vad vi har haft möjlighet till att dokumentera. Vid frågor är det bara att höra av er via telefon eller i verkligheten 🙂
Vi strävar fortfarande efter våra mål att utveckla barn genom kommunikation och skapa intressen inom många olika ämnen. Det gör att barnet kan testa sina förmågor och utveckla sitt självförtroende och på så sätt utvecklas genom sitt kontinuerliga samspel. Vi arbetar även med att väcka barnets nyfikenhet kring många olika ämnen, vilket gör barnen mer villig att upptäcka mer. Vi har valt att fortsätter arbeta med dessa mål:
1-Intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap,(Lpfö 18)
Vi har även ett mål att utveckla barnen språk och deras färdigheter gällande sin namnbild.
Det har vi gjort genom att erbjuda ett arbete med att rita bokstäver och följa barnprogram för att lära sig uttalet av bokstäver.
2-Ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften,(Lpfö 18)
Vi arbetar med målområdet genom att fortsätta med kaninen kalindus som följer med barnen hem. Nästa dag får barnen chansen att prata om sin dag med kaninen till sina kompisar. Då han får frågor av de andra barnen, vilket stärker kommunikationen, barnets förmåga och självförtroende.
3-självständighet och tillit till sin egen förmåga, Lpfö 18
Vi har valt att arbeta med målområdet genom att erbjuda möjligheter för barnet att till exempel, barnen får försöka förklara dagen och vad den innehåller för aktiviteter genom bilder placerade på en tavla.
Hej alla vårdnadshavare nu är vi äntligen i det nya bygget. Vi har under denna månaden fortsatt att jobba med normer och värden, samt språk och kommunikation. Men vi har även fortsatt jobbat mycket med omsorg i form av trygghet, rutiner, och goda relationer.
Normer och värden
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
- öppenhet, respekt, solidaritet och ansvarstagande ( ss 13 Läroplan för förskola 2018)
Under denna månaden har vi erbjudit barnen aktiviteter inom temat respekt och integritit som vi hoppas får den önskade effekten att barnen visar respekt gentemot varandra.
Det började med att vi har läst boken barnen i kramdalen. Där vi har pratat om integritet och vad det är. Kortfattat betyder det att barnen bestämmer över sin egen kropp och har rätten att säga stopp. Därefter fortsatte vi att arbeta med rädda barnens material som vi gjorde om för att passa vår barngrupp. Vi såg film tema 3 och samtalade tillsammans med barnen om vad vi hade sett. Under samtalet använde vi oss av bilder på iPad för att tydliggöra budskapet. Där vi byggt vidare på att vi är kungar och drottningar över våra egna kroppar. Vi pratade därefter om gemensamma regler för varandras kroppar ( se bild). Slutligen ska vi göra en stor affisch där alla barnen som vill får sätta sina händer för att tydliggöra vikten av att säga stopp och att barnen bestämmer över sina kroppar. Detta fortsätter vi med nästa månad. Vi pedagoger har även varit med som förebilder och stöd i den spontana leken under arbetets gång.
Språk och kommunikation
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
- förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld, ( ss 13 Läroplan för förskola 2018)
Under arbetet med respekt och integritet har vi erbjudit många nya begrepp för barnen, både verbalt men också med bildstöd på ipaden. Vi har även samtalat tillsammans med alla barn som velat kring temat. Vi hoppas detta får den önskade effekten att barnen vidgar sin förståelse för olika begrepp och kan använda dem i samspel med andra. Vi har också talat med barnen hur man använder en toalett på ett hygieniskt sätt i form av bildstöd, och dramatiserat med en Barbie docka. Vi har även fortsatt med de tecken som diskuterades i förra månadsbrevet och språkbadat barnen i den spontana leken.