Äventyrspedagogik
Äventyrspedagogik bygger på samarbetsbaserat lärande, upplevelsebaserat lärande samt emotionellt baserat lärande. Socialt samspel, samarbete, språk och kommunikation ses som en grundläggande del i verksamheten. Äventyrspedagogiken går hand i hand med våra styrdokument för förskolan.
Syftet med Äventyrspedagogik är att erbjuda ett spännande arbetssätt som:
- Ökar barnens sociala kompetens och stärker samhörigheten i gruppen.
- Att lära sig kunskap genom spännande upplevelser som engagerar både kropp och själ.
- Stärka barnet som individ. Lära sig mer om sig själv, om andra och om världen.
- Tar upp existentiella frågor och frågor som är viktiga för barn idag.
- Ta till vara fantasins och sagans kraftfulla potential som pedagogiskt redskap.
- Nyttjar utemiljön och naturen som arena för upplevelser och lärande.
- Sätter samarbete, kunskap och hälsa i fokus.