Språk och kommunikation
Barnen hade möjlighet att utforska mer vår utemiljö genom varierande material som erbjöds såsom att spela bowling, kasta ärtpåsar, bygga i sandlådan (slott, bro, sjö, gruva, grotta och mera), hålla rollek (leka familjen), träna med Bamse (Bamse gympa), gunga, hoppa hopprep, fixa pussel och mycket mer. Men främst och först hade barnen chans att kommunicera och prata med varandra, att bygga relationer med varandra och att utveckla sin social förmåga samt att ”uppleva rörelseglädje och därigenom utveckla sitt intresse för att vara fysiskt aktiva” Lpfö 18.
På sporthallen tränar vi både kroppen och språket. Barnen lär sig att förstå och sedan följa instruktionerna. De hör vissa ord att upprepas ofta såsom åla, krypa, klättra, balansera, springa, åka ner, hoppa, rockring, madrass, ribbstol, stång och mera.
Pedagogerna strävar efter att inkludera digitalisering så mycket så möjligt i utbildningen. Med tanke att kunskap inom tekniken är en viktig del för lärande i framtiden i skolan, satsar vi på att erbjuda olika digitala verktyg. Med hjälp av stocktimer som visar tiden kan barnen sysselsätta sig framför skärmen och testa olika pedagogiska appar inom matematiken och språk eller testa Bee bott, ett barnvänligt verktyg för programmering eller jobba med Kattalo. Kattalo är en app som innehåller olika övningar inom svenska språket, fokuserar på lära känna bokstäverna, uttala dem och skriva dem.
Med hjälp av magnetiska bokstäver tränade barnen på att hitta sina bokstäver av namn och efternamn och provade placera dem i rätt ordning.
Vi fortsätter skapa vara böcker. Här målade, klippte och limmade barnen sången Yxan-Byxan.
Det var mycket uppskattat när vi dramatiserade de klassiska sagorna som ”Rödluvan”, ”Bockarna Bruse” och ”Petter och hans fyra getter”.
Vi öppnade egen affär. Det behövdes pengar och saker att säljas. Vilken tur att kreativa barnen tillverkade allt möjligt från ost, pengar till gitarr och även gitarrskor!