Månadsbrev november

Månadsbrev November

Smaragd

Utifrån Lpfö-18 har vi  arbetat med våra strävansmål kring normer och värden samt språk och kommunikation.
Inom självständighet har vi tränat på att leka, ta egna beslut vad de vill leka, och stanna kvar i det de valt att leka med. Barnen har även fått vara delaktiga och ha inflytande i att sätta färg tex.blå, röd  på de olika rummen och bestämma hur många man får vara i rummen. Vi har också övat på att klä på ytterkläder själv och hur man gör när man går på toaletten. De barn som velat har fått välja en symbol tex blomma eller häst vid sitt namn  för att lättare lära sig sitt namn.  Vi har även läst böckerna stopp och vänta på din tur och tecken. Självklart har vi även fortsatt att jobba med det vi skrev om i förra brevet där vi har gjort stopptecken med målarfärg där barnen har fått säga vad stop betyder för dem. Vi har även besökt sporthallen för att förbereda barnen inför deras fortsatta skolgång på ett roligt sätt med lekar där vi jobbade med gemenskapen.

Safir Vi arbetar fortfarande med att utveckla språket och förbättra kommunikationen genom vetenskapliga experiment och Grej of the day, som skapar en lust att utforska mer och ökar dina barns nyfikenhet att veta resultatet. Vi är måna om att barn ska få möjligheter till delaktighet och interaktion som utvecklar och skapar barnets förtroende för sina förmågor och får det att tillägna nya begreppen.Dessutom använder vi fortfarande bilder och tecken som stöd som hjälpmedel.

Citrin

Dessa veckor har vi erbjudit barnen att programering där vi har jobbat med lägesbeskrivning och djur. Barnen har även fått sammarbeta och komma med lösningar hur de ska ta sig till de olika djuren och, vi har samtalat om vilka som är barnens favoritdjur. Inom normer och värden har vi läst boken  sim skolan och pratat kring boken med barnen vi har även erbjudit barnen en hel del skapande där barnen har fått sammarbeta i skapandet av sina konstverk.. Vi har även i den fria lek erbjudit en rad av aktiviteter där vi pedagoger har varit med i leken och stöttat och inspirerat.

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla öppenhet, respekt, solidaritet och ansvarstagande ( ss 13 Läroplan för förskola 2018)

  • Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld, ( ss 13 Läroplan för förskola 2018)
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.