Avdelning Citrin
Vi har under denna månaden erbjudit barnen en rad olika aktiviteter kopplade till språk och kommunikation som vi hoppas får den önskade effekten att barnen lär sig sin namnbild, får ett intresse för nya ord och begrepp, och en vilja/kunskap att använda dessa ord tillsammans med andra.
“Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld” ( ss 13 Läroplan för förskola 2018)
Dessa erbjudanden kopplat till språk och kommunikation innefattar bland annat alla hjärtans dag pyssel, skapande av namnbild genom olika material såsom lera, papper och magnetbokstäver, spel exempelvis bamses bollspel, mato mato, memory etc, läsa recept där vi tillsammans sen har följt instruktionerna, läsa böcker där vi sedan tillsammans har skapat egna böcker. Vi fortsätter givetvis med arbetet med normer och värden även under språk och kommunikation. Sociala regler och förmågan att samspela med andra är färdigheter som vi ständigt övar med närvarande pedagoger som kan förklara, sätta ord på och stötta barnen. Detta hoppas vi bidrar till att stimulera barnens samspel samt hjälpa och stödja dem att bearbeta konflikter, reda ut missförstånd, kompromissa och respektera varandra. Dessa förmågor övar vi exempelvis när vi samarbeta med varandra och har roligt tillsammans. Detta kan pågå såväl som under planerad undervisning som i den spontana undervisningen i den fria leken genom att exempelvis leka lekar så som fotboll ,innebandy, Häxan, röda vita lyktan etc. Vi har även besökt pulkabacken, sporthallen, och lekplatsen för att variera oss i våran miljö. Nu när snön förhoppningsvis är borta hoppas vi att vi också ska kunna komma iväg med el-cyklarna framöver.
Vi har också utfört barnintervjuer med barnen och erbjudit er att utvärdera Äventyret via en enkät på schoolsoft. Tack för er medverkan tillsammans kan vi bli starkare.
Avdelning Smaragad
Vårt läroplansmål i arbetet med språk och kommunikation är: ”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften, ..”(LPFÖ 2018 ss14). Där vi kommer att lägga störst fokus på att utveckla barnens ordförråd.
På avdelningen Smaragd kommer vi att fortsätta erbjuda barnen att jobba med alfabetet och bokstäver i form av barnens begynnelse bokstav. Det har vi gjort genom tecken men även genom att vi har klippt och klistrat i olika material som lera där vi tränat på finmotoriken.
Barnen har varit delaktiga i vad de vill titta på för film på pausvilan och den filmen som fått flest röster tittade vi på just den dagen tex. Bokstavståget. Även lekar och sånger har de önskat och vi har lekt hundens ben och sjungit ”det bor en liten mus i källaren på mitt hus”.
Genom att sjunga sånger och leka lekar hoppas vi bidrar till att barnen utvecklar sitt ordförråd men också sin förmåga att använda dessa ord i samspel med andra.
Vi har även uppmärksammat 112 dagen som var den 11/2, där vi tittade på en film som handlar om ifall det börjar brinna. Vi har också arbetat med alla hjärta dag, där barnen fick välja vad de ville göra för något hjärta till någon de tycker om.
I matsalen har barnen fått leta upp sitt namn som stått i de gröna rutorna. Barnen har efter att de har hittat sitt namn sen fått gå upp och hämta mat och sätta sig på sin plats. Vi hoppas att detta bidrar till att barnen tränar på sin namnbild men också att barnens vardag blir mer begripligt för dem.
I Sporthallen har vi värmde upp kroppen med hjälp av leken musik stopp. Sen har vi lekt lekar bla. jorden runt och kom alla mina Äventyrsbarn. Därefter hade vi en redskapsbana med olika stationer Som avslut hade vi avslappning Imse vimse spindel tillsammans med en kompis.
Avdelning Safir
Vi har tränat hela månaden på bockerna bruse sången och efter att vi hade blivit kunniga, då fick vi spela upp en teater och filma det med greens screen. Alla barnen fick testa det.
Vi räknade varje dag på olika språk, och varje barn fick barnen möjlighet att vissa sina hem kultur.
Grej of the dag var en viktigt del i undervisningen denna månaden. Barnen fick fortfarande gissa med små ledtråd på vad har vi i lådan. Då barnen utvecklar genom detta sin kunskap och ord förråd. I slutet lyckas alla.
Hjärtas dag. Vi pysslar mycket hjärtan, och barnen fick gör samarbete och hålla i hand och forma hjärta ett hjärta med kroppen.
Barnen fick möjlighet att leka med lera och formare olika saker, de har testat sina fantasi.
Vi övade varje dag ställa en fråga till barnen och barnen skicka vidare till annan kompis, då fick barnen öva på att ställa frågor och svara.
Leken vem som ska bort, vi välja fyra kortet och barnen få argumentera vilken kort ska bort och varför. Då hjälpa vi barnen att säga sina åsikter och att ingen har fel, alla tänka olika.